Виховання від серця до серця
ГАЛИНА ВІЛЬСЬКА,
учитель Ванжулівської ЗОШ І—ІІ ст. Лановецький р-н Тернопільська обл.
Співпраця педагога з дитиною, безперечно, має
виявлятися за
законом — від серця до серця. Без любові до дітей не може бути самого вчителя.
«Вихователь, який не затискує, а визволяє, не пригнічує, а підносить, не мне,
а формує, не диктує, а вчить, не вимагає, а запитує, переживає з дитиною багато
натхненних хвилин», — так
казав Януш Корчак.
Саме вчитель
допомагає у подоланні труднощів дитини, пояснює, показує, радить і сам
радиться з дітьми, запобігає, переживає, заохочує, стимулює, надихає,
розвиває, вимагає, сприяє дорослішанню — дарує радість спілкування, чим підносить
свій авторитет і закріплює авторитет дитини серед ровесників, близьких людей.
Вселити у своїх вихованців тепло своєї душі і
зробити їхні серця чуйними до людських турбот — завдання справжнього вчителя.
Якщо в класному
колективі спільне життя радісне і захоплююче і діти залучаються до нього з
великим бажанням, віддаються йому всім серцем — то це життєдайна криниця снаги
від самого вчителя. Більшість педагогів обрала своїм девізом слова: «Спочатку
люблю, а потім навчаю». Любити всіх: «улюблених» і «нестерпних хуліганів» і
поряд із цим створювати умови, щоб вони ставали кращими, — це вияв людяності
вчителя.
«Добре вчити ту
дитину, яка тягнеться до вас, як соняшник до сонця». Щоб не зруйнувати цей
промінчик довір’я, слід утверджувати
«Особистісно
орієнтоване спілкування на уроці — основа емоційного благополуччя вихованців»,
— говорить О. Я. Савченко. «Шлях до серця учня
— це чисте серце вчителя», — говорить гуманна педагогіка Амонашвілі. Потребу в особистісно
зорієнтованому спілкуванні помітив цей педагог: прийом індивідуальних
відповідей на вушко, ситуації, що дають змогу дитині висловитися негайно, виявити
своє ставлення до того, що схвилювало.
у «Якщо діти на уроці творять, спілкуються, переживають
різні почуття, урок для них — мов веселка із безліччю кольорів: добрий, радісний,
веселий, цікавий, мудрий і навіть хитрий... Ці діти, котрим подобаються уроки,
пишуть, що він «мов соняшник», «як мудрий люблячий дідусь», «як квітуче
поле...» (Ш. О. Амонашвілі).
Справжня співпраця вчителя і дітей з’являється
разом із радістю, з бажанням бути разом, трудитися разом, без нагород і
покарання.
Дитину виховує
все, що її оточує. Але в період дитинства і юності, незважаючи на різні
впливи, найвідповідальнішою є роль учителя. Діти молодшого шкільного віку завжди
копіюють свого вчителя, який є для них другою мамою, другом — тим, кому можна
довірити найбільшу таємницю. Тому надто важливо вчителю створити таку
атмосферу у спілкуванні з дитиною, щоб вона могла принести свою радість і горе,
роздуми і сумніви.

Слова-паразити «повинен», «треба»
Потребу
у спілкуванні з колегою по роботі, з керівництвом ми реалізовуємо, добираючи
слова, наперед передбачаючи реакцію співбесідника. А, спілкуючись із власними
дітьми, із вихованцями, керуємося принципом: кажу все, що хочу.
Ніякі
дії вчителя на уроці чи після не повинні залякувати дитину чи принижувати.
Агресивність учителя серед дітей не припустима.
Василь
Сухомлинський писав, що від того, яким буде слово у матері, а потім — у
вчителя: лагідним, добрим, уважним, розумним, сердечним чи дратівливим, сварливим,
злим — залежить у дітей почуття відповідальності.
Відомий педагог вказував на емоційність
мовлення: «Як важливо, щоб у кожному слові вихователя трепетала,
хвилювалась, раділа і обурювалась жива людська пристрасть!
Бо хоч який високий буде зміст слів, що їх чує дитина, вони
залишаться для неї мертвими, поки в них не займеться вогник почуття, не
запульсує кров. Цю душевну повноту і насиченість слова не можна почерпнути ні
з яких книжок, посібників. Вона дається лише життям...».
Тому
вчителю слід особливо стежити за власним мовленням. Говоріть спокійно,
доброзичливо. Не можна зловживати словами «повинен», «треба». Вишукуйте все
нові й нові слова для роз’яснення і переконання.
Не можна не помічати «дрібниць». їх
треба виправляти, редагувати на них, але інколи вміти і не бачити.
Діти
люблять висловлювати свої думки. Слід бути уважними до мовлення дитини. Варто
ненав’язливо виправити помилку по ходу розмови, щоб не переривати спілкування.
Іноді варто
вжити опосередковану форму зауваження: «Любцю, ти почала дуже дрібно писати, а
я вже погано бачу», «Дениску, як би я хотіла, щоб ти знову сказав: «Я вчора
потішив маму хорошими оцінками»...
Оцінка — стимул до праці
Буває,
діти в 1-х, 2-х класах ображаються, коли їх не викличуть до дошки.
Винахідливий учитель знайде різні способи, щоб припинити обурення. «Сьогодні
біля дошки працюватиме Іванко, адже він іменинник, він хоче потішити маму
гарною відповіддю», «Цей текст читатиме той, хто вміє грати на музичному
інструменті», «Зараз хором відповідатимуть дівчатка — наша краса класу, а потім
— хлопчики — наша сила і гордість». Тоді вчитель постає перед учнями
справедливим диригентом.
Оцінка —
стимул до праці. І як боляче тій дитинці, котра не може впоратись із завданням
чи відстає у виконанні вправи, хоча напружує всі зусилля, щоб досягти хороших
успіхів. Мудрий учитель ні в якому разі не покарає її двійкою. Бо це відіб’є
бажання вчитися або зробить дитину агресивною. Щоб оцінювати знання, спочатку
треба допомогти дитині досягти успіху.
Василь Сухомлинський дає таку
пораду: «У початкових класах учителі нашої школи твердо дотримуються
такого правила: доти, доки результати роботи дитини не будуть заслуговувати
позитивної оцінки, їй не ставиться ніяка оцінка».
Головне кредо
вчителя — у добрих справах, які складаються і розвиваються під час навчання
між учителем і учнями.
Вчасно і доречно
У
всеозброєнні вчителя мають бути всі засоби педагогічного спілкування: слово,
інтонація, погляд, міміка, жести, дотик до учня. Треба лише вчасно і доречно їх
використовувати.
Надто
безпорадною почувається дитина, коли чує з уст учителя насмішкуватість. Крім
цього, страждає психіка малюка. Він стає дратівливим, замкнутим. Ніяких авторитарних
принципів! Найбільше учневі дошкуляють нарікання, повчання, принизливе
коментування вчинку. Смішною чи безпорадною почуватися перед колективом дитині
дуже боляче. Емоційний мікроклімат учитель має створити словом, викликаючи
почуття, захоплення, здивування, очікування чогось нового. Краще, якщо на
уроці присутній вдалий жарт, м’яка іронія без приниження особистості.
Розум і мудрість
Ділова
співпраця — праця вчителя й учня. Не буває поганих дітей, бувають погані
вчинки. І щоб їм запобігти, потрібно вчити їх не робити. Один педагог,
виряджаючи своїх вихованців у життєву дорогу, бажав: «Бути не лише розумними, а
життєво мудрими. Бо розумний знайде вихід зі складної ситуації, а мудрий у неї
не потрапить». І якщо все-таки поганий учинок стався з вини дитини, то її очі
повинні дивитися в очі вчителя, де сяє іскорка каяття: чому так погано вийшло,
як цьому тепер зарадити?
О. Я.
Савченко зауважує, що якщо у вчителя основні інструменти — накази, заборони,
контроль, покарання, дитина виростає безініціативною, забито-слухняною, у неї
слабка активність або ж вона стає агресивною.
З любов’ю,
знаннями і вірою
Учитель
— диригент дитячих думок, учинків, почуттів. Причому смичок у його руках
невидимий.
Отже,
щирість слів, дотепність жестів, природність міміки, людяне спілкування з дітьми
— той чарівний ключик до дитячих сердець справжнього вчителя.
Кожній
дитині — світло знань,
Кожній
дитині — світло любові,
Віру
в сили свої без вагань —
Як
запоруку щасливої долі...
Щоб
навчання в школі не викликало психологічного напруження, треба, з досвіду
роботи В. Сухомлинського, створити для учнів школу радості пізнання світу.
Розумна вимогливість має поєднуватись із уважним ставленням до потреб дитини:
вчасно допомогти, підтримати, заспокоїти.
Ніжна усмішка,
легкий дотик, довірливий погляд, доброзичливе здивування, підбадьорливий голос учителя завжди так потрібні дитині. Якщо ви дотримуватиметеся
таких принципів, ваші вихованці спішитимуть до вас зі своїми радощами і
невдачами навіть тоді, коли вийдуть за поріг початкової школи, переступивши
поріг юності. І це велике щастя для того вчителя, який зумів запалити вогник
довіри, любові, шани в ніжній душі свого вихованця.
Отож,
з любов’ю, знаннями і вірою плекаймо дитячі душі!
Усі люди
різні. Сприймати їх треба
такими, якими вони є.
Кожна дитина
унікальна. Поважайте гідність людини!
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.